Viața liturgică – o trăire continuă a omului cu Dumnezeu
Viața liturgică – o trăire continuă a
omului cu Dumnezeu
Slujba Sfintei Liturghii este
identitatea Bisericii, iar prin săvârșirea ei prăznuim biruința lui Dumnezeu
cel întrupat, răstignit și înviat. Biserica trăiește în slujba Sfintei
Liturghii așteptarea venirii Domnului, a celui care a judecat și va judeca
istoria, creștinii fiind sufletul istoriei, martori ai vieții pământești.
A iubi Euharistia înseamnă să o
înțelegem și să o trăim real în toate dimensiunile ei bisericești, istorice,
eshatologice.
Adunarea credincioșilor în Biserică
pentru săvârșirea Sfintei Liturghii este prima din faptele noastre liturgice.
Acest moment ne face participanți activi la lucrarea Bisericii, dar ne și face
prieteni cu întemeietorul și răscumpărătorul, Hristos. Expresia iubirii
aproapelui, însă, o constituie, în
Liturghie, sărutarea păcii sau a iubirii, ca şi faptele calităţii creştine şi
actele de binefacere. De altfel, în trecut, Liturghia a fost şi mediul, prin excelenţă,
pentru exercitarea şi punerea în practică a virtuţii dragostei creştine, ca şi
pentru acest minunat sentiment de unitate şi de comuniune ce lega între ei pe
credincioşii Bisericii primare.
Liturghia nu este numai izvor al vieţii
în Hristos, ci şi auxiliarul şi promotorul ei. Ea nu numai că generează
spiritualitatea creştină, ci poate să o şi promoveze, să o dezvolte, să o
întărească sau să o aprofundeze şi să o îmbogăţească. Nicăieri, ca în Sfânta
Liturghie, nu găsim modele mai bune de rugăciune, în diferitele ei forme (de
mulţumire, de slăvire şi de adorare, de cerere etc.).
Viața
creștină, chemare și lucrare, nu poate fi înțeleasă fără Biserică, dar și
Biserica, ca trup și mădulare ale trupului lui Hristos, nu poate fi înțeleasă fără
Liturghie. Biserica și Liturghia, alcătuiesc o taină unică ele fiind
inseparabile în întreaga iconomie a Mântuirii. Biserica este acolo unde poporul
este adunat și săvârșește Sfânta Liturghie, iar Sfânta Liturghie se săvârșește
acolo unde poporul lui Dumnezeu constituie Biserica. Sfântul Nicolae Cabasila în
cuvântul său afirma: „Prin Preacuratele Taine (ale Euharistiei) Biserica
constituie trupul lui Hristos și mădularele nu ca simbol, ci ca inimă, ca
rădăcină a vlăstarelor plantei, așa cum Domnul este asemănat cu vițele viei”.
Prin rugăciune și iubire ni se dăruiesc
bunătățile lui Dumnezeu și ale Bisericii Lui. Părintele Alexandru Schmemann
menționează că „avem nevoie în această lume de experiența lumii de dincolo,
de frumusețea ei, de profunzimea, de comoara ei, de experiența Împărăției lui
Dumnezeu și a Tainei sale, Euharistia. Biserica s-a întemeiat în această lume
pentru a săvârși Euharistia, pentru a-l mântui pe om, restaurând ființa lui
euharistică. Euharistia este imposibilă fără Biserică, adică fără iubire,
adevăr, credință și misiune. Și toate acestea se împlinesc în Euharistie și
încă și mai simplu în a fi Trupul lui Hristos.”
Fără
împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Mântuitorului, rămânem creştini de suprafaţă,
de teorie, şi negăm apartenenţa noastră la Biserică, întemeiată pe jertfa
sângeroasă a Mântuitorului Hristos. Scopul venirii Mântuitorului în lume a fost
răscumpărarea neamului omenesc din robia păcatului şi a morţii, realizată prin
jertfa Sa pe Cruce. De aceea, Sf. Liturghie, în care se perpetuează peste
veacuri această jertfă, rămâne centrul cultului şi al vieţii creştine, iar
împărtăşirea cu Sfânta Euharistie, o datorie fundamentală a creştinului.
Semnificativ este faptul că Sf. Liturghie se oficiază, de obicei, în biserică,
locul unde Dumnezeu şi sfinţenia Sa se întâlnesc la orice pas. Intrând în
biserică, credinciosul simte dintr-odată că a păşit pragul unei altfel de
„case”, o casă în care trebuie să răsune cuvântul lui Dumnezeu.
Numai în Biserică se trăieşte în comuniunea iubirii: Să ne
iubim unii pe alţii, ca într-un gând să mărturisim, pe Tatăl, pe Fiul şi pe
Sfântul Duh. Creştinul, de la naştere până la moarte, participă la comuniunea
bisericească în calitate de membru al comunităţii bisericeşti din care face
parte, el fiind mereu chemat la îndatoriri faţă de aceasta. EI este legat de
ceilalţi membri cu care împreună alcătuieşte o comunitate, trăieşte împreună cu
ei şi îşi manifestă orice sentiment faţă de ei, faţă de comunitate. Actele lui
pe planul trăirii religioase şi morale sunt acte de comuniune, se mişcă în
trăirea comună şi beneficiază fără încetare, de roadele comuniunii. Astfel
putem spune că, în comuniune individualismul este depăşit. Aspiratiile
individului se identifică cu ale, comuniunii. ,,Creştinul
nu este numai o sumă de învăţături, o doctrină religioasă, ci şi o viaţă trăită
În conformitate cu aceasta. Ea nu-i numai o sumă de învăţături teoretice cu
privire la Dumnezeu şi la mântuirea omului credincios, care să-i lumineze numai
intelectul, ci este o trăire a acestor Învăţături pe toate planurile vieţii
spirituale. Sângele Bisericii, este rugăciunea pentru ceilalţi, Iar duhul
acestei rugăciuni, este lauda şi răsplata Domnului”.
„În timpul slujbei, stând în altar, m-am gândit: încă din
copilărie mi-am petrecut cea mai mare parte a vieții în acea atmosferă, acea
muzică și acea stare – pare a fi aceeași clipa neștirbită: altarul, preotul în vesminte
pascale, tămâierea, aceeași melodie vesela, umilă și tristă a Postului Mare....
În ceasul de pe urmă, ceea ce rămâne din viață este o imagine unică a aceluiași
altar, a acelorași gesturi și a unei melodii neîntrerupte. Nu există nimic mai
bun;” – Citind aceste rânduri din cartea Jurnalul Părintelui Alexandru
Schmemann, am retrăit momente ale copilăriei mele, amintindu-mi de slujbele mai dese din
Postul Mare, de tămâia mai multa care umplea biserica, de cântările parcă mai
triste, de preotul din altar care așteptând să se termine cântarea era cuprins
de tristețe apoi de o bucurie și apoi de seriozitate si atenție asupra a ceea
ce urma să facă și să rotească.
Mi-am amintit cât de impresionat eram de mimica pe care o
avea cât timp asculta cântările. De fapt, nu doar asculta cântările, simplu cum
ascultăm muzica la radio în timp ce mergem cu mașina, ci le trăia emoția
cuvintelor. „Cămara Ta, Mântuitorul meu o vad împodobită...” cânta
strana lin, iar preotul stând în fața Sfintei Mese era cuprins de un mic
zâmbet, îi plăcea începutul cântării, realiza și probabil încerca sa vadă acea
cămară cu mintea lui și se bucura de acest moment, însă cântarea continua cu:
„...și îmbrăcăminte nu am, ca să intru într-însa” și parcă zâmbetul se
transformă în tristețe. Strana cântă lin, iar omul de sub uniforma preoțească
își schimba mimica după cuvintele pe care le aude, se luminează iar auzind
continuarea si parcă zâmbește când aude finalul cântării: „...și mă
mântuiește”. Apoi deodată devenea serios și atent pentru că urma sa
rostească ceva, să își ridice mâna pentru ca cădelnița mișcându-se să facă ca
fumul de tămâie să se ridice perfect deasupra Sfintei Mesei, cumva spre
mijlocul ei, acolo unde privirea îi îndruma, parcă traseul.
Amintindu-mi de aceste momente trăite în altarul bisericii,
acele momente de emoție, clipele de
atenție trăite acolo și realizez acum cât de mult urmăream fiecare gest, pas
vrând parcă sa fur din trăire și să mă contopesc în ea. Timpul a trecut, iar
biserica nu mi-a rămas străină, ci doar am început să îi studiez detaliile.
Constat ca Biserica trăiește cu toată ființa Sa, se bucură când un prunc vine să devină fiu al
lui Hristos, când doi tineri își jură
credință și dragoste sub coroana cununiei, când Lumina Învierii lui Hristos
aprinde parcă sufletele credincioșilor, când la Liturghie credincioșii primesc
cu emoție părticica de împărtășanie, apoi pleacă bucuroși ducând din Harul
revărsat spre casele lor, dar se și întristează când perioada Triodului începe,
când unul din membri ei este bolnav, când supărările, amenințările, certurile,
scandalurile sunt în jurul ei. Însă rămâne aceeași, acolo unde zidurile parcă
nu îi dau voie să plece, să vină în lume, prin mulțime să spună că e aici
pentru cei care vor să îi calce pragul și să intre, dar nu oricum ci „bine
umblând și făcând poruncile lui Dumnezeu”.
Nu sunt vrednic, Stăpâne Doamne, să intri sub
acoperământul sufletului meu, ci, de vreme ce Tu, ca un iubitor de oameni, vrei
să locuiești întru mine, îndrăznind, mă apropii” citim în Rugăciunea a IX-a
de pregătire pentru Sfânta Împărtășire, a Sfântului Ioan Gură de Aur. Înțeleg
că Liturghia este dorința lui Dumnezeu de a intra în sufletul omului. Dumnezeu
vrea să locuiască in sufletele noastre ori de câte ori, noi ne întâlnim cu El,
și mai cu seamă când participăm la Sfânta Liturghie. Din nefericire, venind la
Biserică pentru Sfânta Liturghie, noi
credem că trebuie să Îi vorbim lui Dumnezeu despre frământările, grijile,
nevoile și neliniștile noastre, când, de fapt, ar trebui să găsim în noi, in
mintea și inimile noastre, ceea ce El vrea să ne spună nouă. Însuși Mântuitorul
se roagă pentru noi și împreună cu noi, mijlocind înaintea Tatălui ceresc și
susținând rugăciunile și cererile noastre. Centrul de greutate nu cade pe
slujitorul Liturghiei, cât pe Hristos, Cel care se dăruiește, se împarte și se
aduce pe Sine însuși drept hrană și legământ al mântuirii noastre.
Avem în primul rând, nevoie de trezvie, Sfântul
Ioan Gură de Aur ne spune, în textul Liturghiei, că Împărtășania trebuie să fie
„spre trezvia sufletului”, înșiruind apoi celelalte rodiri și
binecuvântări pe care Domnul le lasă în inima celui care se împărtășește. Prima
este pusă trezvia, înaintea iertării păcatelor, a împărtășirii cu Sfântul Duh
și a plinirii Împărăției Cerurilor.
Unde este loc de păcat, acolo este și dezbinare. Dacă
trăim fragmentați lăuntric, supărați, certați este din cauza faptului că
păcatul ne dispersează. Trăim haosul din lume în noi înșine și apoi îl
externalizăm și în cei de lângă noi. Sfântul Vasile cel Mare Îi cere lui
Dumnezeu, în Liturghie: „iar pe noi, pe toți, care ne împărtășim dintr-o
pâine și dintr-un potir, să ne unești unul cu altul, prin împărtășirea
aceluiași Duh Sfânt”. Împărtășindu-ne cu Hristos, devenim, de fiecare dată,
mai vii duhovnicește, mai plini de Harul lui Dumnezeu.
Dumnezeu ne dă libertate, atunci când Îl primim în
casa sufletului nostru. Din păcate, ținem foarte mult cont și suntem foarte
analitici, ne facem chiar mici legi și rânduieli zilnice, program și programe,
acele „to-do list”-uri, ca nu cumva să greșim iar cineva să ne persifleze.
Oricât ne-am strădui, nu devenim oameni liberi decât prin primirea Celui care
este însăși libertatea, Iisus Hristos, împărtășindu-ne cu El și trăind în mare
Sa iubire. „Sus să avem inimile!” este chemarea la care ne cheamă
preotul înainte de marea epicleză. Suntem invitați, deci, să ne ridicăm la cele
cerești, pentru ca bucuria noastră, în urma întâlnirii cu Dumnezeu, să fie
deplină, iar cele pământești să primească, în adâncul inimii
noastre, întreaga Liturghie.
Astăzi suntem în era computerului şi a tehnologiei avansate,
dar personal nu cred că Liturghia postată pe internet sau transmisă live sunt
soluţii pentru ca tinerii să creadă mai mult şi să facă mai mult pentru
mântuirea lor.
De multe ori cred că tehnologia mai degrabă ascunde pe cei comozi, ignoranţi în materie de credinţă, pe cei superstiţioşi. Internetul te face să acorzi mult timp preocupărilor religioase, fără însă a suplini prezenţa personală a Domnului. De asemenea, nu trebuie neglijat faptul că exigenţele lumii moderne au crescut. Preotul trebuie să fie un om al epocii sale, dar fără a se molipsi de lipsurile şi scăderile ei morale.

.gif)
Comentarii
Trimiteți un comentariu