Duminicile Penticostarului






1.  Duminica Sfântului Apostol Toma



2.  Duminica Mironosiţelor

3. Duminica Slăbănogului

4. Duminica Samarinencei


5. Duminica Orbului din naștere

6. Duminica de după sărbătoarea Înălţării Mântuitorului

7. Duminica Tuturor Sfinţilor



Cele trei mari sărbători ale Penticostarului împart perioada acestuia în trei părţi.

Astfel,

primei perioade ce ține de la Sfintele Paşti până la Înălţarea Domnului îi sunt specifice cântările de bucurie ale Învierii lui Hristos, cu o tonalitate mai accentuată în prima săptămână, când în Biserică nu se vesteşte, nu se cântă altceva decât Învierea Mântuitorului. 

În perioada a doua, de la Înălţarea Domnului până la Cincizecime, textele sfintelor slujbe au în vedere, în principal evenimentul Înălţării. 

În perioada a treia, cea de după Pogorârea Sfântului Duh, textele de slujbă ne ţin în atmosfera de gând a acestui moment.

În toate aceste trei perioade, slujbele bisericeşti se opresc și asupra unor persoane deosebite şi a unor evenimente importante din viaţa Mântuitorului. În fiecare din duminicile Cincizecimii, Biserica a rânduit să se prăznuiască persoane şi evenimente însemnate.

De la Duminica Tomei până la Înălţarea la cer a Domnului Biserica ne înfăţişează starea măriri dumnezeieşti a lui Hristos, repetând în toate aceste zile multe cântări şi rânduieli de la Paşti, care ne ţin în atmosfera  Învierii lui Hristos. 

De la Duminica Tomei până la Înălţarea la cer a Domnului toate rânduielile bisericeşti încep şi se termină cu cântarea întreită a Troparului Învierii. 

Duminicile dintre Sfintele Paşti şi Înălţarea Domnului, pe lângă aceea că vestesc Învierea lui Hristos, sunt consfinţite şi amintirii unor întâmplări şi persoane deosebite, care sunt obiectul slujbelor dumnezeieşti din această perioadă.

De la sărbătoarea Înălţării Domnului la cer până la Cincizecime, Biserica ne pune în atenţie cele în legătură cu praznicul Înălţării. În duminica din această perioadă se face prăznuirea celor 318 Părinţi de la primul Sinod ecumenic de la Niceea.
         În această perioadă sfintele slujbe înregistrează o diferenţă caracteristică. În tot acest răstimp nu se rosteşte rugăciunea „Împărate Ceresc“, care se va rosti doar la Pogorârea Sfântului Duh şi de atunci în tot cursul anului bisericesc, la începutul tuturor slujbelor.


       Cu prima Duminică după Pogorârea Sfântului Duh - „A Tuturor Sfinţilor“, se încheie slujbele cuprinse în Penticostar, începând perioada Octoihului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Dumnezeu dă suferință omului?

Omul și Religiile: O Perspectivă Istorică și Teologică