La Biserică, ca la service?
În
luna, august, avem cinci duminici dedicate, fiecare dintre ele, câte unui
fragment din Evanghelii.
Întâia duminică ne relatează
minunea Înmulţirii pâinilor (Matei 14, 14-22), atunci când, din cinci
pâini şi doi peşti, s-au săturat "ca la cinci mii de
bărbaţi, afară de femei şi de copii" (v. 21). Evanghelia
ne spune că Iisus "S-a dus de acolo singur, cu corabia, în loc
pustiu" (Matei 14, 13) mulţimile L-au găsit pe Domnul şi acolo,
venind la El "pe jos, din cetăţi" (Matei 14, 13), deşi
era departe de zonele locuite.
Corabia este simbolul, prin
excelenţă, al Bisericii. Ea ne duce în pustiu, adică nu are
amestec cu lumea locuită.
Însă pentru a veni să ne "împăcăm
cu Biserica" - cum se zice în molitfa (rugăciunea) rostită
de duhovnic înainte de spovedanie -, trebuie să lăsăm în urmă cetatea / lumea
sau cele lumeşti. Pustiul semnifică acea închidere a simţurilor
noastre faţă de cele lumeşti, spre a ne putea deschide către cele duhovniceşti.
Atunci când ne apropiem de Altar ”toată grija cea lumească să o lepădăm” pentru
a ne apropia conștienți de Dumnezeu și de faptele săvârșite în afara Bisericii,
în lume! Această retragere în pustiu sau asceza în sine, nu vindecă, ci
doar Hristos - Domnul.
Deci, la spovedanie nu se vine aşa cum duci maşina, la un
service, pentru revizia tehnică, ca să poţi apoi circula cu ea mai bine pe
drumurile publice. Spovedania este momentul de întoarcere la Dumnezeu, ieşirea
de pe autostrada care duce la iad şi înscrierea pe calea cea strâmtă a
mântuirii.
Bineînteles ca vindecarea fiinţei noastre
este deplină dacă această curăţire, prin pocăinţă, este susţinută, la momentul
rânduit de duhovnic, cu hrană dumnezeiască. "Daţi-le voi să
mănânce" (v. 16), spune Domnul, adică îndeamnă pe duhovnici să
hrănească pe credincioşi cu sfintele taine.
Cele cinci pâini, care harnesc
lumea, se regăsesc şi astăzi, în slujba proscomidiei, sub forma celor cinci
prescuri. Iar cei doi peşti închipuie firile umană şi dumnezeiască ale
Mântuitorului - la proscomidie sunt apa şi vinul care se amestecă în sfântul
potir.
Apostolii au strâns, la urmă, douăsprezece
coşuri de resturi, adică n-au lăsat nici fărâmiturile la voia întâmplării. Tot
aşa, la sfârşitul Sfintei Liturghii, preotul sau diaconul consumă cu grijă tot
ceea ce a rămas în sfântul potir după împărtăşire, având grijă ca nici o
firmitură, cât de mică, să nu se piardă, ața cum Hristos are girja de fiecare
oaie din staulul său, iar pe cea pierduta merge de o caută să aducă la locul
ei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu